Tamara O. Gordeeva
- Leading Research Fellow:International Laboratory of Positive Psychology of Personality and Motivation
- Tamara O. Gordeeva has been at HSE University since 2014.
Responsibilities
Conducting scientific research, scientific supervision of research projects of students and graduate students, management of scientific projects, preparation of publications in peer-reviewed Russian and foreign publications, participation in scientific events (round tables, conferences, symposiums), conducting courses for master's and undergraduate students.
Education, Degrees and Academic Titles
- 2013
Doctor of Sciences* in Pedagogical Psychology
- 2007Associate Professor
- 1993
Candidate of Sciences* (PhD) in Pedagogical Psychology
Lomonosov Moscow State University - 1991
Doctoral programme in Psychology
Lomonosov Moscow State University - 1987
Degree
Lomonosov Moscow State University
According to the International Standard Classification of Education (ISCED) 2011, Candidate of Sciences belongs to ISCED level 8 - "doctoral or equivalent", together with PhD, DPhil, D.Lit, D.Sc, LL.D, Doctorate or similar. Candidate of Sciences allows its holders to reach the level of the Associate Professor.
A post-doctoral degree called Doctor of Sciences is given to reflect second advanced research qualifications or higher doctorates in ISCED 2011.
Courses (2023/2024)
- Modern Psychology of Motivation (Master’s programme; Faculty of Social Sciences; 1 year, 1, 2 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
Courses (2021/2022)
Courses (2020/2021)
Conferences
- 2020
Творчество в современном мире: человек, общество, технологии: Материалы Всероссийской научной конференции, посвященной 100-летию со дня рождения Я.А. Пономарева, (Москва). Presentation: Система развивающего обучения: когнитивные, мотивационные и образовательные эффекты — ожидания и реальность
ROLE OF PSYCHOLOGY IN FIGHTING COVID-19 PANDEMIC: INTERNATIONAL PERSPECTIVE (Москва). Presentation: Constructive optimism and defensive optimism as predictors of psychological well-being and following stay-at-home recommendations during COVID-19 pandemic
Развитие личностного потенциала как ценность современного образования. Presentation: Счастье и субъективное благополучие современных школьников
- 2019
Больше чем обучение: как добиться изменения поведения (Московская область). Presentation: Мотивация саморазвития: как изменять себя, не изменяя себе
6th World Congress on Positive Psychology, (Мельбурн). Presentation: Linking Optimistic Attributional Style to Academic Achievement: Meta-Analysis Shows that Attributions for Positive Events Matter Most
- XX Апрельская международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества (Москва). Presentation: Educational system and autonomous motivation as predictors of student well-being
XVI European Congress of Psychology (Москва). Presentation: ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS’ INTRINSIC AND EXTRINSIC MOTIVATION AS A FUNCTION OF EDUCATIONAL APPROACH
XVI European Congress of Psychology (Москва). Presentation: LINKING OPTIMISTIC THINKING TO WELL-BEING AND ACADEMIC ACHIEVEMENT: EXPLAINING POSITIVE EVENTS MATTER MOST
- XVI European Congress of Psychology (Москва). Presentation: PURSUING SELF-CONCORDANT GOALS BREEDS OPTIMISM AND THUS WELL-BEING
- 2018SPSP Annual Convention (Атланта). Presentation: Self-Esteem Motivation: Examining its Place in Self-Determination Continuum
- Качество жизни в условиях глобальной трансформации человечества (Томск). Presentation: Happiness and LIfe Satisfaction in Contemporary Russia
Деятельностный подход к образованию в цифровом обществе (Москва). Presentation: ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД К ОБУЧЕНИЮ: ТЕОРИЯ И ИССЛЕДОВАНИЯ СОВРЕМЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРАКТИК
- Happiness beyond well-being (Москва). Presentation: Pathways to Well-being: Optimistic Attributional Style as Mediator of the Effect of Basic Psychological Needs
- Happiness beyond well-being (Москва). Presentation: Savoring the Moment is a Predictor of Subjective Happiness, Mental Well-being and Life Satisfaction in Russian sample
- 2017Форум психологов России (Казань). Presentation: Диспозиционный оптимизм и оптимистический атрибутивный стиль: специфика связей с благополучием и успешностью
- Self Ninth Self Biennial International Conference (Мельбурн). Presentation: Self-esteem Motivation: Examining its Benefits and Costs in Academic Domain
- Fifth World Congress on Positive Psychology (Монреаль). Presentation: Linking attributional style to well-being and academic performance: explanations of positive events matter more than explanations of the negative events
- Счастье и субъективное благополучие: современные подходы (Петропавловск-Камчатский). Presentation: Оптимизм как дорога к счастью: всегда ли полезно быть оптимистом?
- 20168th European Conference on Positive Psychology (Анже). Presentation: Consequences of hiding one's happiness for well-being: the role of culture
6th International Conference on self-determination theory (Виктория). Presentation: A person-oriented analysis of academic motivation: motivational profiles in successful high school and university students
- Психология мотивации в современных социальных контекстах (ТОмск). Presentation: Новые подходы к мотивации и ее измерению.
- 2015Culture in society, between groups and across generations (Москва). Presentation: Responsibility, Freedom, Trust and Subjective Well-being in Russia and the U.S.: the Functional and Happiness Benefits of Taking Responsibility
- Fourth World Congress on Positive Psychology (Lake Buena Vista, Florida). Presentation: The Functional and Happiness Benefits of Taking Responsibility: Greater in Russia than the U.S.
- Современная психодиагностика России. Преодоление кризиса. III Всероссийская конференция по психологической диагностике (Челябинск). Presentation: Разработка русскоязычной версии краткой шкалы самоконтроля
- 2014
International conference on Motivation Passion to Learn (Хельсинки). Presentation: Unpacking passion to learn: three facets of intrinsic motivation
- 2010
7th International Self-Determination Theory Conference (Эгмонд-ан-Зи). Presentation: Elementary School Students’ Intrinsic and Extrinsic Motivation in Two Educational Systems – Traditional and Innovative
20221
20217
- Article Sychev O., Dovger M., Gordeeva T. O. Hopelessness and externality as predictors of experiencing anger during COVID-19 lockdown in Russia // European Psychiatry. 2021. Vol. 64. No. 1. P. 282-282. doi
- Article Gordeeva T. O., Sychev O., Dovger M. Hopelessness and externality as predictors of experiencing anger during COVID-19 lockdown in Russia // European Psychiatry. 2021. Vol. 64. No. 1. P. 282-283. doi
- Article Gordeeva T. O., Sychev O. New measure of defensive and constructive optimism towards COVID-19 pandemic // European Psychiatry. 2021. Vol. 64. No. S1. P. S283. doi
- Article Gordeeva T. O., Sychev O. New measure of defensive and constructive optimism towards COVID-19 pandemic // European Psychiatry. 2021. Vol. 64. No. 4. P. 283-283. doi
- Article Titova Granchamp V. A., Gordeeva T. O., Sychev O. Optimistic Attributional Style as a Predictor of Well-Being: Exploring the Mediating Roles of Gratitude and Savoring the Moment // Psychology in Russia: State of the Art. 2021. No. 3. P. 50-67. doi
- Article Gordeeva T. O., Sychev O. Pessimistic attributional style for positive life events as a predictor of low mental health in Russian sample // European Psychiatry. 2021. Vol. 64. No. 4. P. 335-336. doi
- Article Gordeeva T. O., Sychev O., Lunkina M. Well-being during COVID-19 pandemic in Russia: The effects of defensive optimism, destructive coping and gender // European Psychiatry. 2021. Vol. 64. No. 4. P. 602-603. doi
20202
- Article Gordeeva T. O., Sheldon K. M., Sychev O. Linking Academic Performance to Optimistic Attributional Style: Attributions Following Positive Events Matter Most // European Journal of Psychology of Education. 2020. Vol. 35. P. 21-48. doi
- Article Gordeeva T. O., Sychev O., Lynch M. F. The Construct Validity of the Russian Version of the Modified Academic Self-Regulation Questionnaire (SRQ-A) among Elementary and Middle School Children // Psychology in Russia: State of the Art. 2020. Vol. 13. No. 3. P. 16-34.
20183
- Article Gordeeva T. O., Сычев О. А., Сиднева А. Н., Пшеничнюк Д. В. Academic Motivation of Elementary School Children in Two Educational Approaches — Innovative and Traditional // Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11. No. 4. P. 22-39. doi
- Article Gordeeva T. O., Sychev O., Sidneva A., Pschenichniuk D. Academic Motivation of Elementary School Children in Two Educational Systems – Innovative and Traditional // Psychology in Russia: State of the Art. 2018. No. 4 (in press)
- Article Sheldon K. M., Gordeeva T. O., Leontiev D., Osin E. N., Rasskazova E., Dementiy L., Lynch M. F. Freedom and Responsibility Go Together: Personality, Experimental, and Cultural Demonstrations // Journal of Research in Personality. 2018. Vol. 73. No. 1. P. 63-74. doi
20175
- Book Sheldon K. M., Gordeeva T. O. Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer, 2017. (in press)
- Article Sheldon K. M., Osin E. N., Gordeeva T. O., Suchkov D., Sychev O. Evaluating the dimensionality of Self-Determination Theory’s relative autonomy continuum // Personality and Social Psychology Bulletin. 2017. Vol. 43. No. 9. P. 1215-1238. doi
- Article Sheldon K. M., Titova L., Gordeeva T. O., Osin E. N., Lyubomirsky S., Bogomaz S. A. Russians Inhibit the Expression of Happiness to Strangers: Testing a Display Rule Model // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2017. Vol. 48. No. 5. P. 718-733. doi
- Article Gordeeva T. O., Osin E. N., Suchkov D., Ivanova T., Сычев О. А., Bobrov V. Self-Control as a personal resource: Determining its relationships to success, perseverance, and well-being / Пер. с рус. // Russian Education and Society. 2017. Vol. 59. No. 5-6. P. 231-255. doi
- Chapter Gordeeva T. O., Sychev O., Lunkina M. Self-esteem Motivation: Examining its Benefits and Costs in Academic Domain, in: NINTH SELF BIENNIAL INTERNATIONAL CONFERENCE. Book of Abstracts. Melbourne : Institute for Positive Psychology and Education Melbourne, 2017. P. 77-77.
20163
- Article Гордеева Т. О., Осин Е. Н., Сучков Д. Д., Иванова Т. Ю., Сычев О. А., Бобров В. В. Cамоконтроль как ресурс личности: диагностика и связи с успешностью, настойчивостью и благополучием // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12. № 2. С. 46-58. doi
- Article Гордеева Т. О., Гижицкий В. В., Сычев О. А., Гавриченкова Т. Мотивация самоуважения и уважения другими как факторы академических достижений и настойчивости в учебной деятельности // Психологический журнал. 2016. Т. 37. № 2. С. 57-68.
- Article Гордеева Т. О., Сычев О. А., Гижицкий В. В., Гавриченкова Т. К. Шкалы внутренней и внешней академический мотивации школьников // Психологическая наука и образование. 2016. № 4 (in press)
20159
- Preprint Sheldon K. M., Osin E. N., Gordeeva T. O., Suchkov D., Bobrov V. Evaluating the dimensionality of the relative autonomy continuum in US and Russian samples / Издательский дом НИУ ВШЭ. Series WP BRP "PSYCHOLOGY". 2015. No. 48.
- Article Гордеева Т. О., Сычев О. А., Шепелева Е. Интеллект, мотивация и копинг-стратегии как условия академических достижений школьников // Вопросы психологии. 2015. № 1. С. 15-26.
- Chapter Гордеева Т. О., Сычев О. А., Гижицкий В. В., Гавриченкова Т. К. Разработка методики «Шкала академической мотивации школьников и учащихся колледжей» // В кн.: Современная психодиагностика России: Преодоление кризиса: сборник материалов III Всероссийской конференции по психологической диагностике: в 2 т. / Отв. ред.: Н. Батурин. Т. 1. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2015. С. 95-104.
- Chapter Гижицкий В. В., Гордеева Т. О., Гавриченкова Т. К. Разработка опросника учебной настойчивости и постоянства учебных интересов // В кн.: Современная психодиагностика России: Преодоление кризиса: сборник материалов III Всероссийской конференции по психологической диагностике: в 2 т. / Отв. ред.: Н. Батурин. Т. 1. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2015. С. 66-74.
- Chapter Гордеева Т. О., Осин Е. Н., Сучков Д. Д., Иванова Т. Ю., Бобров В. В. Разработка русскоязычной версии краткой шкалы самоконтроля // В кн.: Современная психодиагностика России: Преодоление кризиса: сборник материалов III Всероссийской конференции по психологической диагностике: в 2 т. / Отв. ред.: Н. Батурин. Т. 1. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2015. С. 88-95.
- Chapter Шелдон К. М., Сучков Д. Д., Осин Е. Н., Гордеева Т. О., Рассказова Е. И., Бобров В. В. Разработка универсальной шкалы типов мотивационной регуляции (UPLOC) // В кн.: Современная психодиагностика России: Преодоление кризиса: сборник материалов III Всероссийской конференции по психологической диагностике: в 2 т. / Отв. ред.: Н. Батурин. Т. 1. Челябинск : Издательский центр ЮУрГУ, 2015. С. 336-343.
- Article Гижицкий В. В., Гордеева Т. О. Стратегии учебного поведения как медиаторы влияния мотивов на академические достижения // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2015. Т. 2. № 65. С. 253-259.
- Article Осин Е. Н., Сучков Д. Д., Гордеева Т. О., Иванова Т. Ю. Удовлетворение базовых психологических потребностей как источник трудовой мотивации и субъективного благополучия у российских сотрудников // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2015. Т. 12. № 4. С. 103-121.
20146
- Chapter Gordeeva T. O., Sychev O., Osin E., Gizhitsky V. Unpacking passion to learn: three facets of intrinsic motivation, in: International conference on Motivation. Program and Abstracts. Helsinki : University of Helsinki, 2014. P. 159-159.
- Article Гордеева Т. О. Базовые типы мотивации деятельности: потребностная модель. // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2014. № 3. С. 63-78.
- Chapter Гордеева Т. О., Гижицкий В. В. Деятельностный подход к мотивации изучения математики у старшеклассников // В кн.: Деятельностная теория учения: современное состояние и перспективы. Материалы Международной научной конференции. Москва. 6-8 февраля 2014 г. М. : Издательство Московского университета, 2014. С. 158-160.
- Chapter Гордеева Т. О. Мотивация учебной деятельности: история достижений и новые перспективы развития деятельностного подхода к обучению // В кн.: Деятельностная теория учения: современное состояние и перспективы. Материалы Международной научной конференции. Москва. 6-8 февраля 2014 г. М. : Издательство Московского университета, 2014. С. 132-134.
- Article Гордеева Т. О., Сычев О. А., Осин Е. Н. Опросник "Шкалы академической мотивации" // Психологический журнал. 2014. Т. 35. № 4. С. 96-107.
- Article Сычев О. А., Гордеева Т. О. Программы психологической профилактики депрессии у подростков // Консультативная психология и психотерапия. 2014. № 4. С. 141-157.
20136
- Article Gordeeva T. O., Osin E. N., Kuz'menko N.E., Leont'ev D.A., Ryzhova O.N. Efficacy of the Academic Competition (Olympiad) System of Admission to Higher Educational Institutions (in Chemistry) / Пер. с рус. // Russian Journal of General Chemistry. 2013. Vol. 83. No. 6. P. 1272-1281.
- Article Осин Е. Н., Иванова Т. Ю., Гордеева Т. О. Внутренняя и внешняя профессиональная мотивация как предиктор субъективного благополучия у сотрудников организаций // Организационная психология. 2013. Т. 3. № 1. С. 8-29.
- Article Гордеева Т. О., Сычев О. А., Осин Е. Н. Внутренняя и внешняя учебная мотивация студентов: их источники и влияние на психологическое благополучие // Вопросы психологии. 2013. № 1. С. 35-45.
- Article Рассказова Е. И., Гордеева Т. О., Осин Е. Н. Копинг-стратегии в структуре деятельности и саморегуляции: психометрические характеристики и возможности применения методики COPE // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. № 1. С. 82-118.
- Article Гордеева Т. О., Гижицкий В. В. Универсальность и специфичность внутренней и внешней мотивации учебной деятельности и их роли как предикторов академических достижений // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2013. Т. 24. № 3. С. 8-17.
- Article Гордеева Т. О., Осин Е. Н., Кузьменко Н. Е., Леонтьев Д. А., Рыжова О. Н. Эффективность различных систем конкурсного отбора студентов // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2013. № 1. С. 38-54.
20124
- Chapter Gordeeva T. O., Sychev O. The motivational antecedents of perseverance, in: 6th European conference on Positive Psychology. Abstract book. , 2012. P. 178-178.
- Article Гордеева Т. О., Сычев О. А. Внутренние источники настойчивости и ее роль в успешности учебной деятельности // Психология обучения. 2012. № 1. С. 33-48.
- Article Гордеева Т. О., Осин Е. Н. Особенности мотивации достижения и учебной мотивации студентов, демонстрирующих разные типы академических достижений (ЕГЭ, победы в олимпиадах, академическая успеваемость) // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2012. Т. 5. № 24
- Book Гордеева Т. О. Психология общения. Энциклопедический словарь / Под ред. А.А. Бодалева. - М.: Когито-центр, 2012 / Под общ. ред.: А. Бодалев. М. : Когито-центр, 2012.
201110
- Chapter Gordeeva T. O., Osin E. N. Optimistic Attributional Style as a Predictor of Well-Being and Performance in Different Academic Settings, in: The Human Pursuit of Well-Being: A Cultural Approach. L., NY, Dordrecht, Heidelberg : Springer, 2011. Ch. 14. P. 159-174.
- Chapter Гордеева Т. О., Леонтьев Д. А., Осин Е. Н. Вклад личностного потенциала в академические достижения // В кн.: Личностный потенциал: структура и диагностика / Науч. ред.: Д. А. Леонтьев. М. : Смысл, 2011. С. 642-668.
- Article Гордеева Т. О., Шепелева Е. Внутренняя и внешняя учебная мотивация академически успешных школьников // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2011. № 3. С. 33-45.
- Article Рассказова Е. И., Гордеева Т. О. Копинг-стратегии в психологии стресса: подходы, методы и перспективы [Электронный ресурс] // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2011. № 3 (17)
- Chapter Рассказова Е. И., Гордеева Т. О. Копинг-стратегии в структуре личностного потенциала // В кн.: Личностный потенциал: структура и диагностика / Науч. ред.: Д. А. Леонтьев. М. : Смысл, 2011. С. 267-299.
- Article Гордеева Т. О. Мотивационные предпосылки одаренности: от модели Дж. Ренцулли к интегративной модели мотивации // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2011. Т. 15. № 1
- Chapter Гордеева Т. О. Мотивация творческой деятельности // В кн.: Творчество: от биологических оснований к социальным и культурным феноменам / Под общ. ред.: Д. В. Ушаков. М. : Институт психологии РАН, 2011. С. 331-359.
- Chapter Гордеева Т. О., Осин Е. Н., Кузьменко Н. Е., Леонтьев Д. А., Рыжова О. Н., Демидова Е. Д. Об эффективности двух систем зачисления абитуриентов в химические вузы: дальнейший анализ проблемы // В кн.: Естественнонаучное образование: тенденции развития в России и в мире / Под общ. ред.: В. В. Лунин, Н. Е. Кузьменко. М. : Издательство МГУ, 2011. С. 88-110.
- Chapter Гордеева Т. О. Оптимизм как составляющая личностного потенциала // В кн.: Личностный потенциал: структура и диагностика / Науч. ред.: Д. А. Леонтьев. М. : Смысл, 2011. С. 131-177.
- Article Гордеева Т. О., Осин Е. Н., Кузьменко Н. Е., Леонтьев Д. А., Рыжова О. Н. Эффективность олимпиадной системы набора абитуриентов в вузы (на примере химических вузов) // Журнал общей химии. 2011. Т. LV. № 5-6. С. 68-76.
20106
- Chapter Гордеева Т. О., Кузьменко Н. Е., Леонтьев Д. А., Осин Е. Н., Рыжова О. Н., Демидова Е. Д. Индивидуально-психологические особенности и проблемы адаптации студентов: отличаются ли победители олимпиад от остальных? // В кн.: Современные тенденции развития естественнонаучного образования: фундаментальное университетское образование / Под общ. ред.: В. В. Лунин. М. : Издательство МГУ, 2010. С. 92-101.
- Article Гордеева Т. О. Мотивы учебной деятельности учащихся средних и старших классов современной массовой школы // Психология обучения. 2010. № 6. С. 17-32.
- Article Гордеева Т. О., Осин Е. Н. Позитивное мышление как фактор учебных достижений старшеклассников // Вопросы психологии. 2010. № 1. С. 24-33.
- Article Гордеева Т. О., Сычев О. А., Осин Е. Н. Разработка русскоязычной версии Теста диспозиционного оптимизма (LOT) // Психологическая диагностика. 2010. № 2. С. 36-64.
- Article Гордеева Т. О. Теория самодетерминации: настоящее и будущее. Часть 1: Проблемы развития теории // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2010. Т. 12. № 4
- Article Гордеева Т. О. Теория самодетерминации: настоящее и будущее. Часть 2: Вопросы практического применения теории // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2010. Т. 5. № 13
20091
20071
20001
19961
Employment history
Professor (9/2000 – present) Moscow State University Department of Educational Psychology
Associate Professor (9/2000 – 2019) Moscow State University Department of Educational Psychology
Leading Research Scientist (4/2014- present) Higher School of Economics, National Research Institute, International Laboratory of Positive Psychology of Personality and Motivation, Moscow, 0,25 position
Deputy dean for international affairs (2004 – 2005) Moscow State University, Department of Psychology,
Research Scientist (4/93 - 9/2000): Moscow State University Department of Educational Psychology
Postdoctoral Visiting Fellow (10/93—12/94): Yale University Department of Psychology, Robert Sternberg’s Lab
Research Associate (1/92—3/93): Moscow State University Department of Educational Psychology
Autumn School "Resources for Psychological Wellbeing"
How are motivation, self-regulation and well-being related? What are the socio-cultural predictors of psychological well-being? What are the basic psychological needs of human beings? How does changing the goal affect well-being? These and many other questions were discussed by the Laboratory staff within the framework of the autumn school "Resources of psychological well-being" for students, postgraduates and scientific-pedagogical workers (18-22 September).
The Highly Cited Scientist!
Tamara Gordeeva received the Research Excellence Award Russia 2021.
6th World Congress on Positive Psychology
Lab staff members (Dmitry Leontiev, Martin F. Lynch, Tamara O. Gordeeva, Sergei Ishanov) took part in the 6th World Congress on Positive Psychology in Melbourne (Australia), July 18-21, 2019. About 1600 participants from 50 countries were registered at the congress.
Interregional Symposium "Happiness and subjective well-being: modern approaches"
The laboratory together with the Kamchatka State University named after Vitus Bering organized the Interregional Symposium "Happiness and subjective well-being: modern approaches".